چرا بعضی زنان مستعد نگرانی و اضطرابند؟
يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۸۹، ۰۲:۲۲ ب.ظ
دانشمندان دریافته اند که به طور کلی، زنان در هر رده سنی بیش
از مردان مستعد نگرانی و اضطراب هستند و شدت نگرانی در آنها بسیار بیشتر
است. همچنین زنان میتوانند در موقعیتهای مختلف بیش از مردان خطر را حس کرده
و هوشیارتر و البته دلواپس تر میشوند.
زنان میتوانند در موقعیتهای مختلف بیش از مردان خطر را حس کرده و هوشیارتر و البته دلواپس تر میشوند.
دلیل این حالت چیست؟
بنابر دو تحقیق جدید، عقیده راسخ به امکان پیش بینی آینده از روی وقایع و تجربیات گذشته، در زنان بیش از مردان دیده میشود.
این تحقیق که بر روی افراد 3 تا 60 ساله از هر دو جنسیت انجام گرفته
است، به اندازه گیری دامنه تفکرات نگران کننده ای که در اثر اعتقاد به
تاثیر وقایع ناگوار گذشته در آینده به وجود می آید پرداختند. این توانایی
در ساده ترین شکل خود، برای درک و تفاهم اجتماعی بسیار حیاتی است زیرا وجود
آن برای اتخاذ تصمیمهای مختلف و ارزیابی مخاطرات آنها، اهمیت فراوانی
دارد.
برای تحقیق اول، داوطلبان شش داستان درباره شخصیتهایی که توسط شخص یا
حیوانی صدمه دیده بودند، شنیدند. چندین روز بعد، در داستان بعدی، شخصیت هر
داستان هنگام مواجهه با همان شخص خطاکاری که قبلا او را آزار داده بود،
احساس نگرانی کرده یا تغییر رفتار میداد. (برای مثال، اگر پسربچه ای اسباب
بازی پسر بچه دیگری را دزدیده بود، این کودک هنگام مواجهه با او نگران
اسباب بازی تازه خود شده و آنرا پنهان میکرد.
آزمایش دوم هم به همین شکل اجرا میشد، با این تفاوت که شخصیت یا حیوان
بدجنس داستان، این بار تنها شبیه شخصیت منفی داستان قبلی بود. در پایان هر
داستان، از شرکت کنندگان درباره دلایل نگرانی یا تغییر رفتار شخصیت مثبت
داستان، سوالاتی پرسیده میشد.
زنان، چه کودک و چه بزرگسال، برای توجیه واکنش شخصیت داستان، بیشتر از
مردان به عامل عدم اطینان اشاره کردند، به عبارت دیگر، آنها واکنش شخصیت را
بر اساس اتفاقاتی که ممکن است واقع شود و نه آنچه واقعا رخ میدهد، شرح
میدهند. همچنین، در مواردی که شخصیت اصلی داستان با فردی شبیه به شخصیت
منفی روبرو میشود، زنان بیش از مردان به این احتمال فکر میکنند که شخصیت
اصلی نگران رفتار موجود تازه وارد شود و از اینکه مورد آزار قرار گیرد وحشت
کند.
از جمله نتایج دیگر این تحقیقات که شرح کامل آن در شماره جدید نشریه رشد
کودک (Child Development) منتشر شده است، این است که کودکان با بالا رفتن
سن، بیشتر به مرتبط ساختن وقایع گذشته به آینده پرداخته، درون بینی و بینش
خاصی به روند رشد شناختی خود وارد میسازند.
این نتایج از آن جهت بسیار پر معنا هستند که نشان میدهند دانش و اطلاعات
درباره تاثیر گذشته در آینده و شکل گیری این طرز تفکر در روند رشد احساسی و
رفتاری انسان، در طی سالهای پیش دبستان صورت میگیرد و مدرسه، نقش چندانی
در آن ندارد.
۸۹/۰۶/۲۸