مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

۹ مطلب در بهمن ۱۳۸۹ ثبت شده است

اگر گوشی شما بصورت نرمال روشن نمیشود و یا پس از نصب برنامه یا اپلیکشن Error مشاهده میکنید و یا حتی نمیتوانید وارد قسمت Menu بری فرمت کردن گوشی خود شوید .به صورت Safe Mode وارد شوید برای اینکار کلید ABC را فشار دهید و سپس گوشی را روشن کنید ،کلید ABC را تا زمان بالا امدن کامل گوشی به صفحه Wallpaper نگاه دارید .حال سعی کنید که عمل فرمت را اغاز کنید . لازم به ذکر است گوشی نوکیا شما با این کد فرمت می شود: *#۷۳۷۰#
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۸۹ ، ۱۶:۵۷
Shahram Ghasemi
ین مقاله شامل : ۱-  خارج کردن برنامه از حافظه هنگام Shut Down 2-   حذف انیمیشن ۳-  حذف Log Off 4-   حذف جستجو ۵-   حذف Favorites 6-   جلوگیری از تغییر کلمه عبور ۷-   برداشتن سطل آشغال از روی دسکتاپ ۸-  تغییر نام مالک ویندوز ۹- پیغام قبل از ورود به ویندوز خارج کردن برنامه از حافظه هنگام Shut Down شاید این مشکل برای شما پیش آمده باشد که وقتی می خواهید از ویندوز خارج شوید، ویندوز پیغامی میدهد، مبنی بر اینکه فلان برنامه در حال اجراست و آیا می خواهید آن را از حافظه خارج کنید یا خیر‚ مثلا زمانی که یک برنامه ۱۶ بیتی، تحت ویندوز NT ، ۲۰۰۰ و XP اجرا میکنید، ویندوز ابتدا فایل wowexec.exe را اجرا میکند تا ویندوز ۱۶ بیتی را به طور مجاز شبیهسازی شود، ولی با خارج شدن از برنامه ۱۶ بیتی، همچنان wowexec.exe در حافظه باقی خواهد ماند تا سرعت اجرای برنامه های۱۶ بیتی بیشتر شود .ولی زمانی که می خواهید از ویندوز خارج شوید، این برنامه مشکل ایجاد میکند .برای اینکه ویندوز به طور خودکار چنین برنامه هایی را از حافظه بیرون بیاورد، در رجیستری ویندوز در کلید: [HKEY_USER.DEFAULTControl PanelDesktop] یک مقدار رشته ای به نام Auto End Tasks بسازید و به آن مقدار ۱ را بدهید. برنامه های خاطی را به سرعت از حافظه خارج سازید! زمانی که کلیدهای Ctrl+ Alt+ Delete را برای خارج ساختن یک برنامه خاطی فشار میدهید و یا زمانی که میخواهید از ویندوز خارج شوید و ویندوز می|خواهد یک برنامه خاطی را از حافظه خارج سازد، ویندوز پیغام را به برنامه خاطی می فرستد و ۲۰ ثانیه صبر میکند تا برنامه جواب دهد و در صورتی که جوابی دریافت نکند، برنامه را از حافظه خارج میسازد .برای اینکه این زمان انتظار را تغییر دهیم تا ویندوز زودتر برنامه خاطی را از حافظه خارج سازد، در رجیستری ویندوز در کلید: [HKEY_CURRENT_USERControl PanelDesktop] یک مقدار رشته ای به نام Wait To Kill App Timeout مشاهده خواهید کرد که حاوی زمان ۲۰۰۰۰ میلی ثانیه ۲۰ ثانیه است .این مقدار را به یک زمان مناسب تغییر دهید .فراموش نکنید که مقدار وارد شده بر حسب میلی ثانیه است. حذف انیمیشن زمانی که منویی را باز مینید , ویندوز این عملیات را در چند تصویر انجام میدهد.که این موضوع بعضی اوقات خسته کننده میشود. برای غیر فعال کردن این موضوع , به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_CURRENT_USERControlPanelDesktopWindowsMetrics] و به مقدار رشته ای مقدار صفر را بدهید.حالا به نظر میرسد ویندوز سریعتر شده. حذف Log Off برای حذف آن از منوی Start باید به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVresion PolisiesExplorer] و یک مقدارDWORD به نام NoLogOff بسازید و به آن مقدار۱ بدهید. حذف جستجو اگر دوست ندارید کسی فایلی را در کامپیوتر شما جستجو کند , میتوانید Search را از منوی Start حذف کنید. برای این کار به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVresion PolisiesExplorer] و یک مقدارDWORD به نام NoFind بسازید و به آن مقدار۱ بدهید.بدین ترتیب حتی کلید های F3 وWindows+F نیز کار نخواهند کرد. حذف Favorites اگر از در منوی خوشتان نمی آید میتوانید آن را حذف کنید.برای این کار به زیر کلید: [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion PoliciesExplorer] رفته و یک مقدار به نام NoFavoritesMenu بسازید و به آن مقدار ۱ دهید. برداشتن RUN از منوی START : به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion PoliciesExplorer] و یک مقدار باینری به نام NoRun بسازید و به آن مقدار۰۱ بدهید.بدین ترتیب حتی کلیدهای نیز کار نخواهند کرد. جلوگیری از تغییر کلمه عبور به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_USERS.DEFAULTSoftwareMicrosoftWindows CurrentVresionPoliciesSystem] یک مقدار عددی (DWORD ) به نام NoSecCPL بسازید و به آن مقدار ۱ دهید. برداشتن سطل آشغال از روی دسکتاپ به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindows CurrentVersionexplorerDesktopNameSpace] مراجعه کنید و زیر کلید سطل آشغال را که دارای شناسه زیر است پاک    ( Delete ) کنید . {۶۴۵FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E} تغییر نام مالک ویندوز به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindows CurrentVersionWinlogon] حالا به مقدار RegisteredOwner , نام خودتان و به مقدار RegisteredOrganization , نام شرکتتان را اختصاص دهید . پیغام قبل از ورود به ویندوز اگر میخواهید هر بار که ویندوز شروع به کار میکند , پیغام هشدار , راهنمایی , خوش آمد گویی و ... را بدهد , به زیر کلید زیر بروید: [HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindows CurrentVersionWinlogon] و دو مقدار رشته ای به نامهای LegalNoticeCaption وLegalNoticeText بسازید.به LegalNoticeCaption نام کادر پیغام و به LegalNoticeText متنی که دوست دارید نمایش داده شود را بنویسید منبع : HelloIran.com
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ بهمن ۸۹ ، ۰۷:۵۷
Shahram Ghasemi
کمپانی SWiSH Zone یکی از شرکت های مطرح در تولید نرم افزارهای مرتبط با فلش است که همگان با نرم افزار بسیار قدرتمند و معروف این شرکت یعنی SWiSH Max آشنایی دارند .SWiSH Studio2 نام نرم افزاری کاربردی و مفید برای علاقمندان به فرمت های فلش است که به شما قابلیت ساخت انواع فایلهای فلش به صورت اجرایی و مستقل و بی نیاز به Flash Player برای پخش، با ویژگی های دلخواه شما از لحاظ سایز و رنگ و نوع پنجره و .... می دهد . این نرم افزار قادر به ساخت فایلهای فلش مستقل خود در کمترین زمان ممکن و با چند کلیک بسیار ساده است و می تواند فایلهای اجرایی را با فرمت های EXE و یا فرمت SCR برای اسکرین سیور به شما تحویل دهد و یا توسط نرم افزار درونی رایت خود مستقیم بر روی سی دی یا دی وی دی کپی نماید ! ویژگی های کلیدی نرم افزار SWiSH Studio2 :پوسته ها و سبک های زیبا، مختلف، متعدد و قابل انتخاب برای پنجره هایی که فایل فلش قرار است در آن پخش شوند !قابلیت های ویرایشی اثر که به شما امکان تغییر در ظاهر محیط پخش مانند رنگ پس زمینه و .... و همچنین امکان قرار دادن کلید های کنترلی فایل فلش و منو ها و اجرای Watermarking و ... را می دهد .قابلیت ذخیره ی فایل های ساخته شده به فرمت های اجرایی EXE که با یک کلیک ساده در هر سیستم عاملی قابل اجراست و یا فرمت اسکرین سیور برای قرار دادن به عنوان اسکرین سیور سیستم .قابلیت ترکیب چند فیلم فلش با یکدیگر و ساخت یک فایل مستقل اجرایی شامل هر چند فیلم با قابلیت جدا سازی آنها از یکدیگر با استفاده از کلید های کنترلی !قابلیت رایت فایلهای ساخته شده بر روی سی دی و دی وی دی .سازگاری با ویندوز های ۹۵/۹۸/ME/NT/2000/XP . SWiSH Studio2 را می توانید از اینجا :  دانلود کنید ویرایش ۲۰۰۶٫۰۸٫۲۵ را با حجم ۱۲ مگابایت  نمونه هایی از کار با نرم افزار   کرک در بخش نظرات ...منبع ۳۰World
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۸۹ ، ۱۳:۵۷
Shahram Ghasemi
ماورای سرعت نور؟بله یا خیر؟   چگونه ممکن است که کهکشان ها سریعتر از سرعت نور دور شوند؟ نظریه ی نسبیت انیشتین می گوید“ سرعت نور-که 300000 کیلومتر بر ثانیه است – بیشترین سرعتی است که هر چیزی می تواند به خود بگیرد. رسیدن به سرعت نور انر‍‍‍ژی بسیار بسیار زیادی می خواهد. شما می توانید کل انرژی موجود در جهان را به مصرف برسانید اما هنوز به سرعت نور نخواهید رسید. همانطور که می دانید بیشتر کهکشان ها در جهان  -به دلیل انفجار بزرگ وهم چنین در اثر انرژی تاریک که شتاب اضافی را برای انبساط جهان فراهم می کند تامین می کند- در حال دور شدن از ما هستند. کهکشان ها همانند کهکشان خودمان -راه شیری- به دلیل انبساط جهان در حال دور شدن از سایر کهکشان ها هستند، اگر این اتفاق نیفتد کهکشان ها به دلیل گرانش متقابل خود یکدیگر را خواهند بلعید. همین که شما به کهکشان های دورتر و دورتری نگاه می کنید آنها چنین به نظر می رسند که با سرعت بیشتر و بیشتری در حال دور شدن هستند. پس در آخر ممکن است که چنین وانمود کنند که درحال دور شدن با سرعتی بیش از سرعت نور هستند. در این نقطه است که نوری که از کهکشان دور دست جدا می شود هیچ وقت به ما نخواهد رسید. زمانی که این اتفاق بیفتد، کهکشان دور دست فقط دورتر و دورتر خواهد شد در حالی که آخرین فوتون هایش را به سمت زمین می فرستد؛ اما بعد  از مدتی ما دیگر وجود آن کهکشان را تشخیص نخواهیم داد. این چنین به نظر می رسد که نظریه نسبیت انیشتین کارایی خود را از دست داده است اما اینطور نیست.کهکشان ها به خودی خود به این سرعت در فضا حرکت نمی کنند، این فضا است که در حال انبساط است، و کهکشان ها بر روی آن در حال حرکت هستند.تا زمانی که کهکشان سعی در حرکت در فضا با سرعت زیاد را نداشته باشد هیچ قانون فیزیکی نقض نخواهد شد. یک تاثیر غم انگیز از انبساط جهان این است که بیشتر کهکشان ها در افق دید ما در طول 3 تریلیون سال سرعتی بیش از سرعت نور خواهند داشت، در نتیجه کیهان شناسان آینده هیچ وقت به وجود یک جهان بزرگ و پرهیجان پی نخواهند برد مترجم : طیبه علیپور
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۲:۵۲
Shahram Ghasemi
موتور جت یک موتور واکنشی است که سیال را بر اساس قانون سوم نیوتن با سرعت بالا به حرکت در می آورد. این تعریف کلی از موتورهای جت دربرگیرنده توربو جت ها، توربو فن ها و راکت هاست. به طور عمومی بیشتر موتورهای جت از نوع موتورهای احتراق درونی (internal combustion) هستند ولی انواع غیر درونی وجود دارد. در استفاده های عمومی لفظ "موتور جت" به یک توربین گازی که از داخل احتراق پیدا می کند اتلاق می شود، موتوری که با یک متراکم کننده گردشی که از یک توربین نیرو می گیرد کار می کند. این موتورها اولین ساختاری بودند که در موتورهای جت به کار رفتند.موتورهای جت بر عکس موتورهای پیستونی که در آنها نیروی محرکه از طریق یک پیستون که در یک سیلندر بالا و پایین می شود،تأمین می شود، با چرخش مداوم یک توربین و کمپرسور نیروی محرکه را تأمین می کنند. در نتیجه بازده بالاتر و صدای کمتری نسبت به موتورهای پیستونی تولید می کنند. موتورهای جت از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از کمپرسور،‌ محفظه ی احتراق و توربین .توربین در قسمت انتهایی موتور قرار دارد و نیروی محرکه کمپرسور را تأمین و از طریق یک یا چند میله(Shaft) به کمپرسور می رساند.تاریخچهموتور جت هواپیما که هواى داغ پرفشارى را تولید مى کرد توسط فرانک ویتل خلبان و مهندس هواپیماى انگلیسى اختراع شد و از این رو وى را پدر موتور جت مى نامند.ویتل در سال 1907در شهر «کاونترى» به دنیا آمد. پدرش مکانیک بود. در سن 26 سالگى به عنوان خدمه پرواز در کران ول به نیروى هوایى سلطنتى انگلستان پیوست و در سال 1926با قبولى در معاینات پزشکى _ خلبانى به دانشکده نیروى هوایى سلطنتى راه یافت. او به عنوان یک خلبان بى پروا شهرتى بسزا به دست آورد و در سال 1928 تز فوق لیسانسش با عنوان «پیشرفت هاى آتى در طراحى هواپیما» که در آن راجع به امکان نفوذ راکت به هواپیما بحث شده بود را به رشته تحریر درآورد.ویتل پس از فارغ التحصیلى از دانشکده نیروى هوایى سلطنتى، به اسکادران جنگى ملحق شد و در اوقات فراغتش به مطالعه درباره اصول طراحى موتور توربوجت مدرن مى پرداخت. یکى از اساتید پرواز که تحت تاثیر ایده او در زمینه هواپیماهاى ملخ دار قرار گرفته بود، او را به نیروى هوایى و یک کارخانه خصوصى مهندسى توربین معرفى کرد. پس از مدتى همه به این نتیجه رسیدند که عقاید و نظریات ویتل غیرعملى است. او در سال 1930ایده موتور جت را به صورت انحصارى به ثبت رساند و در سال 1936 با تاسیس کارخانه خصوصى «پاور جت» به ساخت و آزمایش اختراعش پرداخت.در سال 1937 اولین موتور جت خود را بر روى زمین آزمایش کرد. تا آن زمان او همچنان از سرمایه و حمایت اندکى برخوردار بود. در 27 آگوست ،1939 «هانیکل اچ اى 178» که توسط «هانس یوخیم پابست فون اوهاین» آلمانى طراحى شده بود اولین پرواز موتور جت در تاریخ را به انجام رساند. مدل موتور جت آلمانى به صورت مستقل از تلاش هاى ویتل تکمیل شده بود.یک هفته پس از پرواز «اچ اى 178»، جنگ جهانى دوم در اروپا آغاز شد. پروژه ویتل، فضایى دوباره براى تحقیق و آزمایش یافت. نیروى هوایى سفارش ساخت موتور جت جدیدى را به شرکت «پاور جت» داد و از شرکت هواپیمایى گلاستر خواستار تولید هواپیمایى آزمایشى با مشخصات یکسان به نام E28/39 شد.در 15 مه ،1941 هواپیماى جت گلاستر ویتل E28/39 با موتور جت تکمیل شده توسط شرکت توربین انگلستان که تا آن روز به عقاید ویتل بى توجه بود، به پرواز درآمد.هواپیماى ویتل در پروازهاى آزمایشى اولیه به خلبانى «گرى سایر» به سرعت 370مایل در ساعت در ارتفاع 25 هزار پایى رسید که سریع تر از هر هواپیماى ملخه اى تا آن زمان بود. همچنان که شرکت هواپیمایى گلاستر در زمینه هواپیماهایى با موتور توربو جت براى جنگ تحقیق مى کردند، ویتل آمریکایى ها را در تکمیل موفقیت آمیز اولین نمونه موتور جت یارى مى داد.کتاب وى با نام «جت، داستان یک پیشرو» در سال 1953 منتشر شد. او در سال 1977 استاد تحقیق آکادمى فنون و علوم هوایى آمریکا در آناپولیس مرى لند شد. وى در سال 1996در شهر مرى لند ایالت کلمبیا چشم از جهان فروبست.نحوه کارکردانواع موتورهای جتموتورهای جت به چند دسته اساسی تقسیم می شوند: .توربوفن Turbo Fan .توربوجت Turbo Jet .توربوپراپ Turbo Prop .پالس جت Pulse Jet .رم جت Ram Jet .سکرام جت Scram Jet در حقیقت، تمام موتورهای جت که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توریبن گازی هستند که در زمانهای دورتر استفاده می شده است. از موتورهای توربین گازی بیشتر برای تولید برق نه تولید نیروی رانش استفاده می شود. موتورهای جت کلاً بر پایه ی موارد زیر کار می کنند: هوا از مدخل وارد موتور جت شده و سپس با چرخاندن توربین نیروی لازم را برای مکش هوا برای سیکل بعدی آماده کرده و خود از مخرج خارج می شود. در این حالت فشار و سرعت هوای خروجی، بدون در نظر گرفتن اصطکاک، با سرعت و فشار هوای ورودی برابر است. سیکل کاری موتورهای جت پیوسته است، این بدین معناست که هنگامی که هوا وارد کمپرسور می گردد، به سوی توربین عقب موتور رفته و آن را نیز همراه با خروج خود به حرکت در می آورد، یعنی نیروی لازم برای مکش در حقیقت به وسیله توربین انتهایی موتور تولید شده است و بدین گونه است که همزمان با ورود هوا به کمپرسور، توربین نیز به وسیله نیروی تولید شده توسط سیکل قبلی در حال چرخش است و نیروی آن صرف چرخاندن کمپرسور می شود. در این فرآیند، دوباره نیروی تولید شده توسط این سیکل به توربین داده شده و توربین نیروی لازم جهت ادامه کار را فراهم می آورد.. موتورهای توربوفن یا Turbo Fanموتورهای توربوفن در حقیقت چیزی میان موتورهای توربوجت و توربو پراپ هستند. بازده موتورهای توربوفن بسیار زیاد است، و به همین علت هم در بسیاری از هواپیماهای مسافربری و ترابری در سرعت های ساب سونیک Sub Sonic از آن ها استفاده می شود. در موتورهای توربوفن، ابتدا هوا کمپرس شده سپس وارد اتاقک احتراق می شود و بعد از انفجار از طریق شیپوره یا نازل خروجی خارج شده و در طی این فرآیند، نیروی تراست لازم را جهت رانش هواپیما به جلو تامین می نماید. البته در موتورهای توربوفن، مقادیر دیگری از هوا از طریق کنارگذر نیز عبور داده می شود که در نهایت به گازهای خروجی داغ پیوسته و نیروی تراست را افزایش می دهد. تفاوت موتورهای توربوفن با توربوپراپ در این است که موتورهای توربوپراپ، فن یا ملخ ایجاد کننده تراستشان در خارج از پوسته موتور قرار گرفته اما در موتورهای توربوفن، ملخ یا فن تولید کننده تراست کاملاً در درون پوسته موتور قرار گرفته است.2- موتورهای توربوجت یا Turbo Jetموتورهای توربو جت، بیشتر بر نیروی تولیدی از گازهای خروجی اتکا دارند و در هواپیماهایی بیشتر کاربرد دارند که با سرعت های مافوق صوت حرکت می کنند. در موتورهای توربوجت، ابتدا، هوا وارد کمپرسور شده و متراکم می گردد. اما چون این هوا با سرعت نسبتاً زیادی وارد موتور گردیده برای احتراق مناسب نمی باشد و بیشتر سوخت مصرف شده، بدون اشتعال هدر می رود. به همین دلیل هوا به قسمت دیفیوژر یا همان کاهنده سرعت فرستاده می شود تا از سرعت آن کاسته شود. در دیفیوژر، ابتدا از سرعت هوا کاسته و بر دما و فشار آن افزوده می شود. سپس این هوای آماده برای احتراق، به اتاقک احتراق فرستاده می شود. در اتاقک احتراق یا Combaustion Chamber، هوا ابتدا وارد لوله احتراق گشته، با سوخت مخلوط شده سپس منفجر می گردد. قسمتی از نیروی حاصله از این انفجار صرف گرداندن توربین شده و مابقی برای تولید نیروی رانش به کار می رود. گاهی در هواپیماهای توربوجت، بعد از شیپوره خروجی یا نازل، قسمتی به نام پس سوز یا After Burner قرار می دهند که بر نیروی تراست می افزاید.After Burner یا قسمت پس سوز چگونه کار می کند؟هنگامی که گازهای خروجی از موتور خارج می شوند، هنوز مقداری اکسیژن و سوخت مصرف نشده دارند که در قسمت پس سوز، با مشتعل ساختن دوباره گازهای خروجی و افزایش 4 برابر سوخت معمولی به این مخلوط، به طور قابل توجهی بر نیروی تراست می افزایند. البته استفاده از پس سوز فقط در شرایط اضطراری و شرایط جنگی مجاز است در غیر این صورت مجاز نیست. تنها هواپیمای مسافربری با پس سوز، هواپیمای کنکورد Concorde ساخت مشترک آلمان، انگلیس و فرانسه است که به علت ایجاد آلودگی صوتی زیاد و مصرف سوخت بالا، بازنشست شد.4- موتورهای پالس جت یا Pulse Jetموتورهای پالس جت دارای توربین، کمپرسور، یا شفت نمی باشند و تنها قطعه متحرک البته در نوع دریچه دار، دریچه آن می باشد. در این گونه موتورها، ابتدا توده بزرگی از انفجار در داخل موتور صورت می پذیرد که سبب بسته ماندن دریچه می شود. چون تنها راه فرار هوا از موتور قسمت انتهای آن می باشد هوا به طرف آنجا هجوم می آورد.در نتیجه تر ک هوا، خلا یا حالت مکشی به وجود آمده که باعث باز شدن دریچه و ورود هوای تازه می شود. در این حالت، مقداری هوای محترق شده از خروج بازمانده و صرف تراکم و انفجار گاز تازه وارد می گردد و سیکل به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.در نوع بدون دریچه، از یک خم برای ایفای نقش دریچه استفاده می شود که با انفجار گازها و بدلیل وجود این خم، کاهش فشار صورت گرفته و مقداری از گازهای خروجی باز می گردند به همین ترتیب سیکل ادامه داده می شود.5- موتورهای رم جت یا Ram Jet: موتورهای رم جت، هیچ قطعه ی متحرکی ندارند و در نگاه اول، مانند یک لوله توخالی به نظر می رسند که بیشتر در سرعت های مافوق صوت به کار می روند. موتورهای رم جت نیز مانند پالس جت، دارای توربین، کمپرسور یا ... نمی باشند استفاده از آنها به عنوان موتور دوم معمول است که بیشتر در موشکها به کار می روند. در این گونه موتورها، برای روشن شدن موتور ابتدا باید سرعت هوا به مقدار لازم برسد در صورت رخداد چنین حالتی، موتور جت به طور خودکار خود را روشن می کند. در موتور رم جت، هوا با سرعت زیاد وارد موتور شده و به علت سرعت بیش از حد، در قسمت دیفیوژر به خوبی کمپرس و متراکم شده و دما و فشار آن بسیار بالا می رود. در این حالت مخلوط هوا و سوخت منفجر گشته و با خروج از موتور، نیروی تراست بسیار زیادی را آزاد می کنند. این موتورها قدرت بسیار زیادی را دارا می باشند اما برای شروع پرواز و برخاست مناسب نمی باشند.6- موتورهای اسکرم جت یا Scram Jet:نام این موتورها از دو واژه Super Sonic و Combustion گرفته شده که به معنای انفجار در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتور ها در سرعت های هایپر سونیک Hyper Sonic به کار می روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می باشد. این نکته قابل توجه است که مشتعل ساختن مولکول های هوا در حالی که هوا با سرعت بالای 4 ماخ وارد موتور می گردد، مانند روشن کردن کبریت در گردباد تورنادو است! و از همین جا می توان درک کرد که چه تکنولوژی عظیمی در این لوله توخالی به کار گماشته شده است. شایان ذکر است که اولین هواپیمای دارای موتور سکرم جت، هواپیمای X-43 است که سرعت آن بالای 7 ماخ می باشد.اجزای اصلی موتورهای جت:1. کمپرسور: کمپرسورها وظیفه متراکم کردن هوای ورودی را بر عهده دارند. کمپرسورها بر دو نوع هستند: 1- کمپرسورهای محوری 2- کمپرسورهای شعاعی یا گریز از مرکز. کمپرسورهای محوری که در اکثر موتورهای جت امروزی استفاده می شود، از چند طبقه فن یا پنکه به تعداد مشخص (دو یا بیشتر) تشکیل شده است که هرچه به سمت درون بیشتر پیش برویم، از زاویه پره های فن ها کاسته می شود و همچنین توسط همین تیغه ها یا پره ها، به سیال جهت حرکت داده شده و با کاهش زاویه پره ها، به فشار سیال یا هوا افزوده و از سرعتش کم شده و در نتیجه متراکم می گردد. اما در کمپرسورهای شعاعی یا گریز از مرکز، که بیشتر در موتورهای گازی ساده یا قدیمی کاربرد داشته است، در اصل هوا به یک مانع برخورد کرده و سپس توسط پره های آن به قسمت دیفیوژر یا کاهنده سرعت منحرف می شود که این فرآیند با ازدیاد فشار همراه است، در نتیجه هوا متراکم می گردد.2- سیستم احتراق:سیستم احتراق، شامل سوخت پاش، جرقه زن و اتاقک و لوله احتراق می گردد. فرآیند انفجار در درون لوله های احتراق صورت می پذیرد که این عمل با وارد شدن هوا به اتاقک و مخلوط شدن آن با سوخت سپس انفجار آن به وسیله شمع جرقه زن انجام می شود. انژکتور Injector وسیله است که با استفاده از نیروی موتور، سوخت را به پودر تبدیل می کند و حکمت این کار در بهتر مشتعل شدن در صورت تبدیل به پودر نهفته است. البته سوخت قبل از ورود به انژکتور، مقداری گرم شده تا برای احتراق آماده تر باشد. ابتدا انژکتور سوخت را روی هوای متراکم می پاشد و سپس این مخلوط آماده انفجار است که به وسیله شمع جرقه زن، این عمل صورت می گیرد.3- سیستم توربین:در اینجا، ابتدا هوای منفجر شده به پره های توربین برخورد کرده و نیروی لازم جهت گرداندن کمپرسور و مکش هوا برای سیکل بعدی تولید می شود که این نیرو به وسیله شفتی به کمپرسور انتقال داده شده و باعث حرکت آن می شود. قبل از توربین، استاتور توربین وجود دارد که برای تنظیم جهت حرکت سیال هوا برای ورود به قسمت توربین به کار می رود. توربین ها نیز به دو دسته محوری و شعاعی تقسیم می شوند که نوع محوری چند طبقه است. چون دمای کارکرد توربین بسیار بالا می باشد، در ساخت آن از آلیاژهای مخصوصی استفاده می شود.4- سیستم خروج گازهای داغ:این سیستم، در حقیقت تولید تراست واقعی را برای رانش هواپیما به جلو می کند و سهم اصلی را در تولید و توضیع فشار دارد. در مدل های متحرک، زاویه پره های شیپوره انتهایی موتور برای میزان کردن فشار قابل تنظیم است. گفتنی است سیستم پس سوز یا After Burner بعد از این بخش نصب می شود. به این قسمت، نازل Nozzle هم گفته می شود.5- سیستم کشش برگردان یا Thrust Reversation System:در سیستم کشش برگردان، به وسیله دریچه هایی، نیروی تراست موتور برعکس می شود، بدین صورت که خلبان در هنگام فرود نیروی برگردان را فعال ساخته و از آن به عنوان ترمز استفاده می کند، یعنی نیروی موتور در جهت عکس اعمال می شود. البته توضیح خود این سیستم و کلیه سیستم های دیگر هر یک می تواند به اندازه یک کتاب توضیحات تکمیلی نیاز داشته باشد اما در اینجا به ذکر همین نکات کوتاه و جزئی و اجمالی بسنده می شود. در صورت اظهار علاقه خوانندگان به چگونگی کار کرد این موتور ها مقالات بیشتر را در این زمینه شاهد خواهید بود. لازم به ذکر است که ساخت موتورهای جت به صورت خانگی هم امکان پذیر است و هم اکنون رواج بسیاری در بین جوانان علاقه مند به این علم دارد و یک چنین موتورهای جت دست سازی به طور گسترده ای در هواپیماهای مدل قدرتمند به کار گرفته می شوند. منبع: ویکی پدیا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۲:۵۱
Shahram Ghasemi
آنچه در این تصویر به یک مار بزرگ نسبت داده شده است در واقع حلقه ای مغناطیسی از گازهای جرمگین است که بر روی سطح خورشید، معلق قرار گرفته است.     این رشته مار مانند که برای اولین بار طی هفته گذشته توسط فضاپیمای استریو-B ناسا در بخش شرقی خورشید مورد توجه قرار گرفت، نشانه هایی از بی ثباتی را در سطح خورشید نمایان کرده و امکان بروز فورانی شدید را آشکار می کند.   فوران شدید شعله های خورشیدی و امواج مغناطیسی در ماه آگوست دو موج باردار الکتریکی را به سوی زمین فرستاد که این امواج منجر به شکل گیری صحنه های شگفت انگیزی از شفقها در شبهای آسمان شمالی زمین شدند، آیا این مار غول پیکر که طول آن در حدود 700 هزار کیلومتر تخمین زده شده است، فاصله ای در حدود دو برابر فاصله ماه تا زمین، نیز تاثیری مشابه بر روی آسمان زمین خواهد داشت؟   بر اساس گزارش ان بی سی، متخصصان در پاسخ به این سئوال اعلام کرده اند این فوران در حال حاضر رخ داده است و به نظر نمی آید هیچ تاثیری بر روی زمین از خود به جا بگذارد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۲:۴۷
Shahram Ghasemi
خورشید گرفتگی جزئی از فضااین اولین باری است که رصد خانه پویایی خورشیدی ناسا به چنین رویدادی دست میزند. به تاریخ 7 اکتوبر 2010 رصد خانه فضایی ناسا برای اولین بار عبور ماه را زمانی که ماه نو مستقیمأ بین سفینه و خورشید می گذشت (در مدار هماهنگ با زمین) رصد نمود.رصد خانه پویای خورشیدی خورشید را در طول موج های بسیار شدید فرابنفش رصد میکند و به همین علت ماه تاریک در این تصویر کسوف جزئی را ایجاد نموده است. با اینکه برای رصدگران این تصاویر از زیبایی و جالبی خاصی برخوردار است، اما برای تیم علمی رصدخانه پویایی ارزش عملی دارد. کارل شریجویر از آزمایشگاه اخترفیزیک و خورشیدی لوک هید- مارتین می گوید: " لبه های بسیار تیز قرص ماه به ما فرصت میدهد تا خصوصیات داخل مدار تلسکوپ را اندازه گیری کنیم؛ یعنی انکسار نور روی اپتیک ها را تصحیح نموده و رشته های عظیم روی تصویر را فیلتر کنیم. "به محض تعیین این خصوصیات، متیوانیم اطلاعات بدست آمده را جهت تصحیح داده های مان برای اثرات ابزاری بکار برده و تصاویر بعدی را به مراتب واضحتر بگیریم."منبع : http://www.kabulsky.com   (setCommentCnt(15)0) نظرات   3D نویسنده: JAVAD TAHA FARD     تصاویر دوربین ویدئویی که دنیا را سه بعدی و 360 درجه نشان می‌دهد   چشم یک مگس تصاویر را به صورت سه بعدی و 360 درجه می بیند اکنون گروهی از محققان پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس نمونه آزمایش یک دوربین سه بعدی بسیار ویژه را توسعه داده اند که همانند چشم مگس می تواند تصاویر پانورامیک 360 درجه را تهیه کند. این دستگاه که ظاهری شبیه به یک ابزار شکنجه بیگانگان فضایی در یک فیلم علمی تخیلی دارد، یک مفهوم واقعی است که هرچند هنوز در مراحل ابتدایی توسعه خود قرار دارد، می تواند سناریوهای جالبی را برای آینده بگشاید.       این دانشمندان الگوریتمهایی را نوشتند که قادرند فاصله میان دوربین و شیء را محاسبه کرده و از شیء به صورت یک بازسازی سه بعدی فیلمبرداری کنند. براساس گزارش PhysOrg، این محققان در مرحله بعد، آپاراتهای الکترونیکی جدیدی را توسعه دادند که به دوربین اجازه می دهند چندین گیگابیت داده را پردازش و به صورت یکجا جمع آوری کند.    این دوربین در حقیقت از چندین دوربین کوچک ساخته شده است هر یک از آنها با سرعت 30 تصویر بر ثانیه فیلمبرداری می کنند و در پایان، این تصاویر در یک فیلم پانورامیک 360 درجه سه بعدی در کنار هم قرار می گیرند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۲:۴۷
Shahram Ghasemi
نظریه جهان ازلی علیه بیگ بنگ   نظریه ای که چند سال اخیر ابراز شده بیان می دارد که احتمالا فضا و زمان پس از انفجار بزرگ Big Bang آغاز نشده است بلکه فضا و زمان همیشه وجود داشته است و یک چرخه بی پایان از انبساط و انقباض را انجام می دهد. پاول استینهارت ، فیزیکدان دانشگاه پرینستون و نیل توروک از دانشگاه کمبریج دو دانشمندی هستند که این نظریه را ابراز کرده اند. طبق این نظریه در هر چرخه جهان از ماده داغ و چگال انباشته می شود و پس از آن مرحله انبساط را آغاز می کند که در طی آن جهان سرد می شود. تا اینجای کار همه چیز شبیه تصویر ارائه شده از نظریه انفجار بزرگ است. بعد از گذشت 14 میلیارد سال انبساط جهان شتاب بیشتری به خود می گیرد. البته مشاهدات تجربی موید این نظریه می باشد. بعد از گذشت تریلیون ها سال ماده به طور کامل منتشر شده و به حداکثر انبساط خود می رسد. تابش نیز در سرتاسر جهان پراکنده می شود و بدین ترتیب مرحله انبساط جهان متوقف می شود. در مرحله بعد یک میدان انرژی ، ماده و تابش های جدیدی تولید می کند و بنابراین این چرخه مجددا شروع می شود. این تئوری جدید پاسخ های محتملی را برای چندین مسئله که مدت های مدیدی در زمینه انفجار بزرگ در ذهن دانشمندان وجود داشت ؛ پاسخ می گوید. نظریه انفجار بزرگ طی چند دهه گذشته نظریه غالب در زمینه کیهان شناسی به شمار می فت. از جمله پرسش هایی که در نظریه انفجار بزرگ بدون پاسخ مانده است می توان به پرسش زیر اشاره کرد : "چه چیزی برای اولین بار منفجر شده و چگونه قبل از آغاز زمان آن چیز وجود داشته است؟" استینهارت ، استاد فیزیک که از جمله ارائه دهندگان این نظریه می باشد در این زمینه می گوید : " این نظریه نیز تفسیر های موفقیت آمیزی در مورد جهان هستی ارائه می دهد و همانند نظریه انفجار بزرگ ، قادر به توجیه شرایط موجود می باشد ؛ اما نکته قابل ذکر آن است که شواهد قاطعی در دست نیست که بیان کند کدامیک از این نظریه ها صحیح است." وی در ادامه می افزاید " "در این مرحله من نمی توانم هیچ کدام از این نظریه ها را رد کنم. چیزی که برای من جالب است این است که ما در حال حاضر دو نظریه داریم که از جهات بسیاری با یکدیگر فرق اساسی دارند و ما احتمالا تا چند سال آینده می توانیم به طور تجربی صحت و سقم این دو نظریه را بررسی کنیم ." نظریه انفجار بزرگ حدودا 60 سال پیش ارائه شده است و در طی این مدت برای آنکه بتواند مشاهدات تجربی را به نحو شایسته ای توجیه کند ؛ تغییراتی در آن صورت گرفته و تا حدودی توسعه یافته است. یک عنصر بسیار اساسی که در دهه 1980 به این نظریه افزوده شده است مفهوم "تورم" است . مفهوم تورم بیانگر دوره انبساط بسیار سریع است که در خلال اولین ثانیه های بعد از انفجار بزرگ روی داده است. دوره تورم برای تشریح وضعیت یکنواختی و همگونی جهان که توسط ستاره شناسان مشاهده شده عنصری مهم است . این مفهوم ضمنا می تواند توجیه کننده نحوه تشکیل کهکشانها باشد. این دانشمندان بعد ها مجبور شدند تا به نظریه انفجار بزرگ مفهوم "انرژی سیاه" را نیز بیافزایند. به این دلیل مفهوم انرژی سیاه به نظریه انفجار بزرگ اضافه شده است که توجیه گر مشاهدات جدیدی باشد که بیان می دارد انبساط جهان شتاب بیشتری به خود گرفته است . در تئوری جدید صحبتی از تورم و انرژی سیاه به میان نمی آید و این دو مفهوم با ایده میدان انرژی جایگزین شده است. بر طبق این نظریه میدان انرژی در حال نوساناست و بدین ترتیب زمانی باعث انبساط جهان و زمانی دیگر باعث رکود می شود. در عین حال این نظریه تمام پدیده هایی که اخیرا مشاهده شده اند را به همان خوبی نظریه انفجار بزرگ توجیه کند. استینهارت که یکی از پیشگامان ارائه تئوری تورم است در این زمینه می گوید : " از آنجایی که نظریه جدید به مفروضات کمتری نیاز دارد ، استفاده از آن آسانتر به نظر می رسد." حسن دیگر این نظریه این است که می تواند بدون افزودن مفروضات بیشتری به آن آینده جهان را پیش بینی کند. این نظریه می گوید جهان چرخه های مشخصی را طی می کند که هر کدام از آنها ممکن است تریلیون ها سال طول بکشد اما در مقابل نظریه انفجار بزرگ مفهوم تورم نمی تواند آینده دراز مدت جهان را پیش بینی کند . همانگونه که مفاهیمی همانند انرژی سیاه و تورم به طور غیر مترقبه مطرح می شوند ؛ می توان مفهوم دیگری را نیز به آنها اضافه نمود تا نحوه انبساط را به گونه دیگری توجیه کند در عین حال مدل چرخه ای حاوی چندین مفهوم جدید است که توروک و استینهارت در طی چند سال گذشته به همراه دنشجویان پرینستون و همکارانشان از دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه مطالعات پیشرفته ارائه داده اند. جرمیا استریکر استاد اختر فیزیک پرینستون و استاد پروازی اختر فیزیک و فلسفه عملی کمبریج در این زمینه می گوید : "این تحقیقات که به وسیله پاول استینهارت و نیل توروک انجام گرفته بسیار غیر مترقبه و جالب است. این ایده جدید و بزرگ طی دو دهه گذشته در زمینه هستی شناسی منحصر به فرد است. سر مارتین ریز از محققین انجمن سلطنتی کمبریج خاطر نشان می سازد که خواص کلیدی و مهم مفاهیم فیزیکی مربوط به جهان در حال انبساط ، همچنان در حد حدس و گمان باقی مانده است و تاکنون مشاهد ه ای یا آزمایش تجربی کاملا آنها را تائید نکرده است. ریز در ادامه می افزاید : " در طی 20 سال گذشته نظریات بسیار زیادی ارائه شده است.استینهارت و توروک نیز حدسیات جدیدی را که مبتنی بر تصورات است ارائه داده اند. کار آنها تاکیدی است بر این مطلب که ما باید بعضی از مفاهیم روزمره فیزیکی که برای ما عادی و معمولی است را کنار بگذاریم. به عبارت دیگر ما برای اینکه پیشرفت های جدیدی را شاهد باشیم لازم است از مفاهیم روزمره فضا و زمان چشم پوشی کنیم. نظریه چرخه ای جهان بیانگر ترکیبی از مفاهیم استاندارد فیزیک و سایر مفاهیم پیشرفته فیزیکی است ، که نشان دهنده تلاش های مجدانه فیزیکدانان برای توسعه یک تئوری فراگیر است که شامل تمام ذرات و نیرو های فیزیکی شناخته شده می باشد. گرچه این نظریات از ریاضیات پیشرفته ای استفاده می کنند ؛ اما در عین حال می توانند تصویری از نظریه چرخه ای جهان رانیز ارائه کنند. براساس این تئوری ها جهان باید شامل دو صفحه موازی بسیار بزرگ باشد. برای تجسم بهتر ، دو صفحه کاغذ را که فاصله آنها بسیار بسیار کم است ؛ را در نظر بگیرید. این فاصله به عنوان یک بعد دیگر یا بعد پنجم عمل می کند که البته تشخیص آن بطور عملی برای ما دشوار است. در مرحله ای از زمان که ما در آن بسر می بریم ، صفحات در تمام جهات منبسط می شوند و تمام جرم و انرژی را که دارند در جهات مختلف منتشر می کنند. بعد از گذشت تریلیون ها سال ، وقتی که جهان از جرم و انرژی خالی شد ؛ وارد مرحله ای جدید می شود . در این مرحله که "رکود" نامیده می شود ؛ انبساط متوقف می شود و در عوض صفحات شروع به حرکت به سمت یکدیگر می کنند؛ و بدین ترتیب بعد پنجم دچار انقباض می شود. هنگامی که صفحات منقبض می شوند کم کم به یکدیگر نزدیک می شوند تا در نهایت با یکدیگر برخورد کنند. این برخورد باعث می شود که این صفحات انباشته از ماده چگال شوند و دمای آنها به طور غیر منتظره ای بالا رود. این قسمت پیش بینی ها با مفاهیم ارائه شده توسط مفهوم انفجار بزرگ همخوانی دارد. وقتی که مجددا این صفحات از یکدیگر دور می شوند بار دیگر انبساط آغاز می شود . نکته قابل ذکر آن است که این صفحات که در مورد آنها صحبت شد ؛ جهان های مختلف و موازی یکدیگر نیستند ؛ بلکه در حقیقت قسمت های مختلفی از یک جهان هستند. یک قسمت از این جهان یا یک صفحه شامل تمام ماده معمولی است که ماهیت آن برای ما آشناست و صفحه دیگر شامل چیزی است که برای ما ناشناخته است". استینهارت در ادامه می گوید : چیزی که جرم سیاه نامیده می شود و عقیده بر آن است که قسمت عمده جهان را تشکیل می دهد در این قسمت از جهان قرار دارد. بر هم کنش این دو صفحه فقط براساس جاذبه گرانشی است ؛ یعنی اجرام موجود در یک صفحه جاذبه شدیدی به اجرام صفحه مقابل وارد می کنند . استینهارت می گوید : حرکت و خواص این صفحات از مفاهیم ریاضی که برای بیان آنها به کار گرفته شده است ؛ ناشی می شود. این امر برخلاف مفهوم انفجار بزرگ است که مفهوم انرژی سیاه بعدا به آن اضافه شده است تا بتواند مشاهدات تجربی را توجیه کند. استینهارت و توروک مشغول تعدیل و تکمیل این نظریه هستند و در جست و جوی مفاهیم نظری و تجربی می باشند که نشان دهنده برتری یکی از این نظریات بر دیگری باشد. آنها می گویند : ما می دانیم که با مشاهدات دقیق تری که در دهه های آینده و یا حتی در سال های آینده انجام می گیرد شما می توانید به صحت و سقم این نظریات پی ببرید. اینها موقعیت های جالبی است که ما را به سوی خود جذب می کند . ممکن است به نظر شما یکی از این نظریات از نظریه دیگر جالبتر باشد ؛ اما به نظر من طبیعت بهترین داور است و می تواند بگوید کدام نظریه صحیح و کدام غلط است. منبع :mrm.persianblog.com
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۲:۴۷
Shahram Ghasemi
ویندوز ایکس پی Direct X8.1 یا ورژنهای بالاتر آن را ساپورت می کند که قابلیتهای صوتی و تصویری کامپیوتر را افزایش می دهد. Direct X دسترسی به قابلیتهای دستگاه هایی مانند مانیتور و کارت صدا را برای نرم افزار ها فراهم می کند تا از قابلیتهای سه بعدی تصویر و صدای فراگیر و جلوه های صوتی آنها استفاده شود. Direct X نرم افزار ها را قادر می سازد تا از قابلیتهای سخت افزار کامپیوتر شما اطلاع پیدا کرده و پارامترهای لازم را با آنها مطابقت دهد. این خاصیت به برنامه های صوتی و تصویری این قدرت را می دهد تا روی هر کامپیوتری که ویندوز نصب شده و سخت افزار آن سازگار با Direct X باشد فایل های صوتی و تصویری را با بیشترین کارایی و کیفیت ممکن به اجرا بگذارد. Direct X یک سری از برنامه های سطح پایین است که Application Programming Interfaces یا (APIs) را در خود دارد و دسترسی به ویژگیهای با کارایی بالای سخت افزار مانند چیپ های شتاب دهنده گرافیکی سه بعدی و کارتهای صدا را امکان پذیر می سازد. این APIs ها شامل شتاب دهنده های گرافیک دو بعدی و فابلیت پشتیبانی از وسایل ورودی مانند موس، جوی استیک و کی بورد و کنترل میکس صدا و صدای خروجی هم هست. توابع سطح پایین بوسیله این مولفه ها پشتیبانی می شوند که Direct X را می سازند: • Microsoft Direct 3D • Microsoft Direct Sound • Microsoft Direct Music • Microsoft Direct Input • Microsoft Direct Play منبع : Prdev.com
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۸۹ ، ۱۵:۳۱
Shahram Ghasemi