مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

شارژ، فقط در ۶ دقیقه

پنجشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۰، ۰۱:۵۰ ب.ظ
باتریهای یون لیتیمی بر اساس هدایت کردن و حرکت دادن یون‌های لیتیم از مسیر محلول الکترولیت و از سمت کاتد اکسید کبالت لیتیم به آند کربن کار می کند. براساس تغییر اعمال شده در تکنیک "آلتایر" سطح خارجی آند از نانوکریستالهای تیتانات لیتیم پوشیده می شود و بدین وسیله سطح آن به ۱۰۰ متر مربع بر گرم می‌رسد که در مقایسه با ۳ متر مربع بر گرمی که مواد کربنی بوجود می آوردند قابل توجه است.در آزمایشگاهی در نوادا، باتری تولید شده است که فقط در مدت ۶ دقیقه شارژ می‌شود. این باطری ده برابر باطری‌های قابل شارژ فعلی از نظر زمانی طول می‌کشد تا شارژش تمام شود. همچنین سه برابر بیشتر نیروی الکتریسیته تولید می کند.در سال گذشته مدیر فنی نوکیا هشدار داد که باتری های فعلی نمی تواند نیاز جامعه را جوابگو باشد. به ویژه در قسمت نیازهایی که صنعت موبایل سازی دارد. ( New (Scientist print edition, ۲۸ February ۲۰۰۴بیشترین میزان انرژی نسبت به وزن بدست آمده فعلاً از راه باتریهای یون لیتیم به‌دست آمده است. البته آنها از نظر میزان انرژی تولیدی به وزن از انواع نیکل متال هیبریدی یا نیکل‌کادمیم در رده پائین تری هستند. سلولهای لیتیمی معایب دیگری نیز دارند از جمله اینکه در آزادسازی ناگهانی انرژی مثلاً در فلاش دوربین ها توانائی کمتری دارند.اما این عیب برطرف شده است. فن‌آوریهای "آلتایر" نوع جدیدی از باتری یون لیتیم را تولید نموده‌ است. در این نوع، آند دارای سطح وسیعتری است که همین امر موجب شارژ مجدد آن با سرعت بیشتر و با انرژی بیشتری می‌شود.● فوت و فن‌های شیمیائیباتریهای یون لیتیمی بر اساس هدایت کردن و حرکت دادن یون‌های لیتیم از مسیر محلول الکترولیت و از سمت کاتد اکسید کبالت لیتیم به آند کربن کار می کند. براساس تغییر اعمال شده در تکنیک "آلتایر" سطح خارجی آند از نانوکریستالهای تیتانات لیتیم پوشیده می شود و بدین وسیله سطح آن به ۱۰۰ متر مربع بر گرم می‌رسد که در مقایسه با ۳ متر مربع بر گرمی که مواد کربنی بوجود می آوردند قابل توجه است. بنابراین از این باتری می توان در گوشی های موبایل استفاده کرد.● طول عمر بیشتر"آلتایر" فواید دیگری از این تکنیک را بر می شمارد. به گفته وی سطح کریستالی آند کربن نسبت به آسیب های احتمالی که ممکن است از تغییرات دمائی حین استفاده و شارژ آن رخ می دهد دوام کمتری نسبت به این روش دارد. این موارد عمر آنرا به ۴۰۰ بار قابلیت شارژ تقلیل می دهد.در مقابل، باتریهای جدید قابلیت ۲۰۰۰۰ (بیست هزار) بار شارژ مجدد دارند. که این یک مزیت برای حفظ محیط زیست هم محسوب می شود. ( استفاده مداوم از آلوده کننده‌ای همجون اکسیدهای کبالت پرسش برانگیز است.)هدف "آلتایر" این است که در آینده این تکنولوژی به عنوان یک ابزار قدرتمند، برای ساخت، در اختیار سازندگان باتری قرار گیرد، ارزانتر از باتریهای نیکل‌کادمیم و ... باشد تا نیازهای مختلف را برآورده نماید، از موبایل تا سایر وسایل الکترونیکی.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۸/۲۶
Shahram Ghasemi