اساس کار زیردریایی
جمعه, ۴ آذر ۱۳۹۰، ۰۳:۵۷ ق.ظ
اساس علمی کار زیردریایی بسیار ساده است.بیشتر زیردریایی های امروزی دارای دو بدنه می باشند: ـ بدنه ی داخلی - بدنه ی خارجی آن
گاه، در میان این دو بدنه مخزن هایی به صورت « صدف » جای دارند که در آن
ها آب یا هوا، برای سنگین یا سبک کردن وزن زیردریایی، پر می شود. وقتی
که زیردریایی، می خواهد در آب فرو رود؛ شیرهای بزرگ آن را باز می کنند،
شیرهایی که به نام « کینگـستن » معروفند و در زیر مخزن ها قرار گرفته اند.
بدین وسیله، آب وارد مخزن ها شده. در ضمن، هوای موجود در آن ها را از راه
هواکش ها تخلیه می کند. این هوا کـش ها در بالای مخـزن ها قرارگرفته اند. هنگامی
که آب بدین گونه وارد مخزن ها شود، زیردریایی هم سنگین می شود و به اعماق
آب فرو می رود. سپس وقتی که بخواهد از ته دریا بالا بیاید نخست هواکش ها
را می بندند و با دستگاهی هوا را چنان با فشار وارد مخزن ها می کنند که آب
درون آن ها از شیرهای « کینگـستن » دوباره بیـرون رانـده می شود. در این
هنگام زیر دریایی سبک می شود و می تواند که به راحتی سر از زیر آب بیرون
بیاورد. برای فرو بردن زیر دریایی به زیر آب یا برعکس، از چند سکان که افقی
بر بدنه اش چسبیده اند، استفاده می شود. اما هنگام حرکت به پیش مانند یک
کشتی معمولی فقط با یک سکان هدایت می شود.در زیردریایی، اتاقک های
متعددی به وسیله ی کشیدن تیغه هایی عمود بر هم، درست کرده اند. برای ورود و
یا خروج از آن ها انسان، باید از میان درهای کیپ و زود جفت شونده ای،
بگذرد. این درها بسـیار سریع بسته می شوند و طوری ساخته شده اند که هرگز آب
نمی تواند از آن ها به داخل نفوذ کند. افزون بر این ها، زیردریایی به چند دریچه ی نجات و ریه های اطمینان مجهز است تا به هنگام بروز خطر، بتوان از آن ها استفاده کرد.
۹۰/۰۹/۰۴